tisdag 6 december 2011

SAAB-Victor Muller









 ”Guldkalven!” SAAB.

Här kommer lite axplock från "Trillern" SAAB!
• 2009 Den 18 december beslutar GM att lägga ner Saab Automobile.
• 2010 Den 26 januari köper den nederländska sportbilstillverkaren Spyker Cars Saab Automobile. Köpesumman är 74 miljoner US dollar plus preferensaktier i Spykers för 326 miljoner US dollar. 
• 2010 Den 23 februari undertecknas de sista kontrakten mellan GM och Spyker och köpet är ett faktum.
• 2010 Den 22 mars återupptas bilproduktionen vid Stallbackaverken i Trollhättan efter drygt sju veckors uppehåll. Serieproduktionen för nya Saab 9-5 påbörjas.
• 2010 Den 19 juni släpps den nya Saab 9-5 till försäljning hos samtliga Saab-återförsäljare.
• 2010 Den 29 september inleder man ett samarbete med BMW som innebär att de kommer leverera motorer till nästa generation Saab 9-3 som ska lanseras 2012.
• 2011 Den 30 mars drabbas Saab av ett produktionsstopp i fabriken i Trollhättan på grund av likviditetsbrist. Produktionen av Saab 9-4X i Mexiko fortgår.
• 2011 Den 27 maj återstartar Saab produktionen igen efter att ha fått kassatillskott från delägaren Gemini Investment Fund och en förskottsbetald order från den kinesiska återförsäljaren Pang Da. 
• 2011 Den 1 juni lägger Pang Da ytterligare en förskottsbetald order och har därmed beställt knappt 2000 bilar för 45 miljoner euro. Produktionen vid Saabs fabrik i Trollhättan har nu nått normal takt. 

Har dessa levererats ??? Hur blir det med den affären annars?

• 2011 Den 8 juni stoppas produktionen på grund av materialbrist och har sedan dess stått stilla.
• 2011 Den 23 juni meddelas att företaget inte kan betala ut lönerna till sina anställda.
• 2011 Den 28 juni säljer Saab hälften av sina fastigheter för 255 miljoner kronor.
• 2011 Den 17 augusti påbörjar Kronofogden att mäta ut Saab Automobiles tillgångar.
• 2011 Den 7 september lämnar Saab Automobile in en ansökan om rekonstruktion till Vänersborgs tingsrätt. Detta är andra rekonstruktionen på kort tid som företaget ansöker om. Den senaste var 2009 för drygt tre år sedan.
• 2011 Den 12 september lämnar fackförbunden Unionen och Ledarna in konkursansökan mot Saab på grund av uteblivna löner.
• 2011 Den 20 september lämnar även metallarbetareförbundet IF Metall en konkursansökan mot Saab.
• 2011 Den 21 september meddelar hovrätten för västra Sverige att man godkänner Saabs begäran om företagsrekonstruktion.
• 2011 Den 21 oktober lämnar rekonstruktören Guy Lofalk in en ansökan om att avbryta rekonstruktionen till Vänersborgs tingsrätt. Skälet är att det saknas pengar för att fortsätta företagsrekonstruktionen av Saab Automobile.
• 2011 Den 23 oktober meddelar Swedish Automobile att avtalet med Youngman och Pang Da är rivet.
• 2011 Den 28 oktober meddelar Victor Muller och Swedish Automobile att man tecknat en affäruppgörelse om att sälja Saab Automobile till Youngman och Pang Da.
• 2011 Den 7 november meddelar förra ägaren GM att man inte tänker låta licenserna för Saab 9-3, 9-5 och 9-4X följa med om Pang Da och Youngman beslutar sig för att köpa Saab Automobile. 

Det hade väl varit bättre om man frågat "mamma" GM först?

• 2011 Den 24 november grips den förre Saab spekulanten, finansmannen Vladimir Antonov av den lokala polismyndigheten i London sedan en europeisk häktningsorder utfärdats tidigare i veckan. ¨
• 2011 Den 4 december meddelar Victor Muller att man hittat en internationell bank som tillsammans med Youngman kommer att lägga ett bud på företaget och presentera detta för GM.

Det finns lite att ordna upp:
• SAAB har ca 6,9miljarder i kortfristiga skulder, varav 2,3 miljarder är leverantörsskulder. Dessutom är SAAB skyldiga GM preferensaktier, till ett värde av 2,4 miljarder kronor.


Victor Muller sitter i vart fall inte ”stilla!” Man kan undra vad det är som intresserar ”Köparna!” 

Tror "man" på fullaste allvar att SAAB kan konkurrera med nuvarande situation på dagens tuffa bilmarknad, där nästan varje bil består av delar från andra tillverkare. Som t ex BMW tillhandahåller dieselmotorer till Toyota. Det är samma ”bottenplattor”, växellådor, bromscylindrar m.m.

Bilen heter väl snart bara ”Bilen”, eftersom man snart inte kan känna igen vilket märke som är vilket. Är verkligen SAAB´s "varumärke" värt så många miljarder som det kommer att kosta att ta över detta förlusttyngda företag. Det är bara en liten början eftersom det sedan kommer att kosta ytterligare många miljarder att få igång produktionen och återställa efterfrågan hos återförsäljarna och kunderna!!!

Idag 5 december 2011, så tyckte" mamma" GM att de inte ville acceptera någon kinesisk bank heller. Det vore väl en bra idé av Victor Muller att fråga vad GM accepterar, innan man går vidare och ödslar en massa tid och gör folk besvikna onödigtvis!
Min "kristallkula" förebrår tyvärr enbart KK!



Hur vore det att kontakta Joakim von Anka, då kanske Victor Muller kunde lägga bud på GM istället så skulle det lösa alla patentproblem och liknande?