onsdag 22 februari 2012

Båtliv på Västkusten med Torsten och Anders 1981

Med Torsten Pellvik och Anders Moberg på en Västkustresa med en Nimbus 26, året var 1981.


Anders som var min dåvarande och mycket duktige tandläkare, tyckte att i skulle hänga med honom en vecka på en liten båtresa utmed västkusten.  Sedan skulle han ha sin familj med från Strömstad, veckan därpå.


Vi tyckte det lät trevligt och hängde på........ 


På bilden under syns vår "seglats", Från Ljungskile till Strömstad på en vecka...


Vi hämtade båten i Ljungskile vid "Lyckorna!"




Här står Torsten vid Lyckorna och "bevakar" vår packning!

Nu skall det packas in lite överallt ....

 Full fart ut på västerhavet...



Nu är det Lysekil som gäller...
Ut genom "Sotenkanalen!"


Skeppare Anders... som styr, men inte för nära di röe pinnarna som han sade en gång.....


 Fint väder hade vi första dagen,men det var lite kyligt....


 Torsten står på babords sida i den lite ranka och inte alltför lättkörda "badkarsbåten" Nimbus 26....



Nu skålar de båda "skepparna", Torsten och Anders, efter ankringen i Lysekil....


Det är lika bra att sätta på fendrarna tyckte jag.....


 Det blev skitväder efter Lysekilsvistelsen...

 Anders kollade sjökorten om vi skulle dra till Fjällbacka....

 Det regnade ,blåste och var allmänt otrevligt väder. Vi satte på värmen,men det blev bara mycket dimmigt på alla rutorna, inget bra med andra ord....


 Såg knappt någonting....




 Jag har just varit "ute" och kollat om vi var kvar i farleden....


Torsten gick och lade sig i sin "byssja!" 


 Skall jag anropa kustbevakningen , eller ???


Det blev en onödigt spännande båtfärd, som Anders och jag gav oss in på.....


 Vi ankrar nu i Grebbestad. 

För nära.
En gång hade vi problem när vi skulle gå in mot en brygga med full sidevind och en stor segelbåt låg där. Anders stod i fören och jag i aktern, Torsten stod bakom "ratten!". Jag kastade ut drivankaret och när vi nådde bryggan, skulle Anders hoppa snabbt  iland med  tampen för att säkra båten. Nu bar det sig inte bättre än att Anders tyckte att segelbåten kom för nära, så han tog båtshaken och tänkte hålla ifrån oss med den..  Torsten uppfattade situationen och det blev full back istället med lite "skav" mot segelbåten. Som tur var hade jag lagt ut fendrarna!


 Anders som var lite "huslig" gör "fika", innan vi åkte vidare...


 Nu bär det iväg mot Strömstad..


 Nu är vi framme i Strömstad...


 Min lillebror Kjell och hans dåvarande fästmö Ann som hälsade på....


 Nu far Ann och vi andra ut till Kosteröarna.....


 Lillebror Kjell med fisk, som är i paritet med pilken.....
.
 Kosteröarna och Torsten...
 Här sitter vi bra påpälsade i det bistra sommarvädret....


 En och annan grogg blev det väl.....att värma sig med.........


Nykter?
Innan Torsten och jag åkte hem, var vi lite tveksamma om "spriten" hade gått ur kroppen. För säkerhets skull gick vi till polisstationen och bad att få "andas!" Jag betalade 50.- för att få blåsa och det var OK! Polisen tyckte att vi inte borde köra bil om vi inte kände oss "pigga!"


"Brudar!"
Torsten och jag var på restaurangen i Strömstad sista kvällen. Jag gick på toaletten och när jag kom tillbaka satt det två "paranta damer" vid vårt bord. Jag hälsade på dem, eftersom jag trodde att det var  några i Torstens bekantskapskrets. Men de förklarade att Torsten hade flörtat med dem genom att "blinka!" Torsten hade en liten egenhet med detta, att han blinkade och nickade ibland. De tyckte att vi skulle följa med dem hem... Torsten avböjde omgående mycket bestämt att det ville vi inte. Stor chans hade vi i alla fall med dessa "mogna" kvinnor.....


Nu har vi lyckats med att "klämma" oss in bland några norrmän..


Bye, Bye och TACK för trevligt sällskap!