fredag 20 april 2012

Barnhistorier 2012-04-20

Barnhistorier 2012-04-20.
En av mina söner Per Lundberg med lekkamrater i Ljungsbro, i svart hatt med något som liknar en cigarrett i mun. ca 1970.


Bondehistorier.



Bonden är en väldigt lycklig man, först och främst för att han har traktor, men också för att han slipper jobba - Håkan 7 år


Bönder är liksom en egen ras, precis som rörmokare och föräldrar. - Anders 8 år


En bonde vid vår sommarstuga välte med traktorn över sig. Det kan vara ganska farligt. Men till all nöd kom han ifrån det hela med livet och lemmen i behåll. - Gunnar 7 år


Kon har fyra magar, tre inuti och en på undersidan. - Hans 6 år


Det är de korna som springer omkring mest och skakar på sina juver som gör yoghurt - Allan 5 år


Inne i grisen finns det korvar och skinkor. Och i rumpan på den sitter syltan och väntar på att bli uppäten. - Lars 6 år
¨
Kvinnodjur är duktigare än männen. De gör mjölk och ungar. Och så kan de både värpa och ryta. - Karin 6 år


Husdjur är djur som kryper inne i väggarna. - Anna 7 år


Honan heter gris och hanen heter svin. Ungarna heter kelgrisar. - Sofie 5 år


Mamman heter höna, pappan hane, ungarna killingar och barnbarnen heter ägg. - Stefan 6 år


Hönor som får gå var de vill lägger finare ägg eftersom de slipper ha hönsnät runt huvudet. - Hans 6 år


En typisk gris ser rosa ut och har två hål i nosen. - Pauline 6 år


En del kor är svarta. De är invandrare. - Karin 5 år


Juristen hänger under kon och har flera öppningar som det kommer läskedryck ur. - Doris 5 år


Diverse.


En psykolog är en galen man som slår tanter. - Emilie 6 år


En gynekolog är en som inte vet så mycket om halsen på folk. - Erland 6 år


Kungen heter Carl Gustav den tredje i fjärde, Hans familj heter Victoria, Madelene och Adam och Eva. - Tore 6 år


Skillnaden på tantkroppar och manskroppar är att tantkroppar har flera hemliga rum i bägge ändar. - Mikael 6 år


Kvinnor har kurvor, medan män har portfölj. - Björn 7 år


Kvinnor består av äggstockar och så tänker de mer. - Siri 6 år


Männen har fler framdelar på kroppen. - Julie 6 år


Mannen slutar aldrig att göra celler, men han kommer i en sorts ålder han också. Den kallas panikåldern. - Stina 9 år


En kropp är något som tar slut i skorna. - Allan 5 år


Om man öppnar ögonen och det är alldeles svart, då är man medvetslös. - Hilda 7 år


Nästan alla människor har en hjärna. De som är lite dumma har en hönshjärna. - Johan 5 år


Det är viktigt för skelettet att det får i sig tillräckligt mycket kalk och valium, så att tänderna kan växa och bli stora och spetsiga. - Marius 6 år


Det finns många sorters hud. Förhud är till exempel huden som man har framtill medan bakhuden är huden som man har på baken. - Therese 6 år


Negrer har svart hud, men det är inte fint att säga högt. - Görel 6 år


Farmor har berättat att när hon var liten flicka var flickorna tvungna och sitta och knipa ihop benen. Idag är det inte så noga om man svänger lite på rumpan. - Tora 7 år


Mormödrar och farmödrar har väldigt stora behåar. De är så stora att jag får in hela rumpan och två knän i den ena gropen. I den andra får min bror plats. - Katja 7 år


En mormor är en som hela släkten har kommit ut genom. Då är det väl inte så konstigt att hon är lite sladdrig i skinnet. - Kristina 7 år


En mormor är en tant med godispåsar i fickorna. - Anders 5 år
...min har påsar under ögonen. - Martha 6 år


En farmor är en tant som inte har några tänder och så har hon tjocka lår. Hon lägger dem på nattduksbordet på natten. - Anette 6 år


Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lösaktiga. - Stina 6 år


Farfar är ordblind. Det vill säga, han förstår bara orden när vi skriker dem i örat på honom. Om vi skriver dem blir han ett frågetecken. - Marianne 7 år


Morfar är så gammal att han inte längre kommer ihåg varför han tycker om kvinnor. - Tore 7 år


En svärmor är straffet man får när man gifter sig med någon man inte känner. - Per 7 år




Mina tre barn Per , Anders och Jenny i  Kolmårdens djurpark 1973 tror jag det var.


I Sverige har vi nästan inga slavar längre.
De få som finns är lärare
Anton, 6 år

Jag är bästis med en invandrare, men jag tror inte att han vet att han är 
invandrare. Jag har i alla fall inte sagt något. Samuel, 7 år 


På Sveriges nationaldag släpper de ut kungen från Skansen.

Han vinkar till människorna och tycker det är roligt att få se sig omkring. Lissi, 6 år


Mamma säger att jag är svartsjuk på Simon, men det är inte sant.
Det är bara helt vanligt hat.
Ingrid, 8 år

Skillnaden på könsorganen blir mindre och mindre på grund av
jämställdhetslagen.
Merete, 9 år

Jag tycker att sagor är fina, för då sitter mamma still en liten stund.
Line Marie, 8 år

Min mamma säger att jag går henne på nerverna fast jag står alldeles 
stilla. 
Sigurd, 6 år 

Min pappa vill att vi ska gå med i EU. Det vill inte min mamma. Men det 
blir alltid som min pappa vill. 
Christina, 7 år 


Min mamma bara jobbar och jobbar för att tjäna pengar till mat, ändå är jag 
nästan aldrig hungrig. 
Matilda, 6 år 


Jag kanske ska bli bög, för jag tycker inte så mycket om flickor.
Henrik, 8 år

Det är väldigt många som vill avliva hela kungahuset.
Marie, 8 år

På många sätt liknar politiker vanliga människor. Det är för att man inte 
ska genomskåda dem. 
Hilde, 10 år 


Förr i tiden visste inte mannen var barnen var eller var de kom från.
På fars dag firar man att han har förstått det.
Nina, 7 år

I USA måste du betala för att bli sjuk.
Markus, 8 år

Det är utslitna, magra människor som röstar på socialdemokraterna.
Peder, 7 år

Och den mest tänkvärda :
Det är inte så farligt om man har olika färg på huden. Det viktiga är att 
man har samma färg på hjärtat. 
Isabell, 7 år