fredag 2 december 2016

Släkten Lundberg på min mamma Brittas sida.Samt min egen.

Lundbergarna" på min mamma Brittas Wallin /Lundbergs sida ,samt på min egen sida.

Jenny's och Dan Perssons barn
Alv Lundberg
Född 2000-02-22
Thurs Lundberg
Född 2001-08-28
Elfur/Alex Lundberg
Född 2003-03-04
Jenny och Patrik Jönssons barn
Isla Lundberg
Född 2013-01-03

Per och Caroline Persson /Lundbergs barn
Johanna Lundberg
Född i Falköping 1994-02-01
Martin Lundberg
Född i Falköping 1995-09-13

Urban och Ann-Marie Blohm/Lundbergs barn
Anders Lundberg
Född i Falköping 1960-06-13
Per Lundberg
Född i Västerås 1963-03-20
Jenny Lundberg
Född i Linköping 1971-11-26

Harry och Britta Wallin/Lundbergs barn.
Urban Lundberg,
Född i Falköping 27/4-1937
Ronny Lundberg
Född i Falköping 5/3-1943
Död i Lekeryd 9/11-2009
Kjell Lundberg
Född i Falköping 20/8-1955-(5936)

Hittade även på "släktforskningen" att jag Urban Lundberg föddes inne på Gyllensvaans gård, 27/4-1937 intill kyrkan på Storgatan 21..."hemma!"
Det var barnmorskan Elsa Boström som såg till att jag kom till världen..

Sedan vi flyttade till Odengatan 12/Parkgatan 15/33.
Därefter blev det Dotorpsgatan 56c innan jag flyttade hemifrån till Storgatan och Sigurd Kochsgatan som ogift innan jag träffade min blivande hustru Ann-Marie. Vi flyttade till Wetterlinsgatan innan det bar av till Västerås - Jönköping - Linköping - Ljungsbro - Oskarshamn  - Falköping efter ca 18 års bortavaro ..


Jag föddes i Falköping den 27/4-1937.
Efter läroverket jobbade jag som fabriksarbetare på Aristo ,samt kontorsmaskinsmekaniker på Åtvidabergs,sedan blev det sevicetekniker hos FRIDEN-Kontomation,Västerås-Jönköping. Därefter hos DATASAAB,Linköping ,planeringschef,produktchef,säljledare. Marknadschef hos Gylling-Elektronikprodukter i Oskarshamn.
VD på Ekström & Blohm/Royal Falköping. Civilförsvarschef i Falköping. Ordförande i Fabrikant -och företagsföreningen i Falköping. Ledamot i Näringslivskommitten och köpmannaföreningen I Falköping. President i Juniorhandelskammaren i Linköping,medlem i Lions Ljungsbro och Rotary i Oskarshamn-Falköping och Skövde. HOBBY är golf...

Om ni vill ni veta mer går det bra att klicka på bifogad länk . http://golfarenurban.blogspot.se/search/label/Mitt%20liv%20som%20Urban%202012-02-12

Min mamma Britta Wallin/Lundberg föddes 1918 och dog 1993 i Falköping,hon var gift med min fader Harry Lundberg,som kom från Dörby utanför Kalmar 1926 till Falköping,som var född 1910-död 1996.
Hon var en fantastisk duktig charkuterist, styckade djur och tillagade fantastisk god mat. Ett härligt skratt,som smittade av sig.
Hon hade alltid tid för oss barn och våra barnbarn.
Ställde alltid upp i vått & torrt ...
Tyvärr led hon av sina ryggsmärtor, genom hårt arbete i charkuteriet med dess kalla och ogästvänliga lokaler.
Hade även Menieres sjukdom med yrsel och andra olägenheter.
Var tvungen att äta många mediciner ..

Pappa gifte sig med min mamma Britta i januari 1937. Då var hon havande i sjätte månaden vad jag kommit fram till..eftersom jag föddes den 27/4-1937🏌️‍♀️

En återblick!
Harry Lundberg en IFK-Fantast i ca 70år...
Min pappa blev medlem i IFK 1926 ,då 16år gammal,alltså 90 år sedan.(2016)
Han kom från Kalmar .
Fick då en plats i juniorlaget,där han höll till i tre år.
Sedan blev det B-laget och i början på 30-talet upp i A-laget.
Där platsade han som högerback fram till 1938.

Stor respekt !
Ett referat var: "Sävedalsspelaren" hade 10 meter till bollen ,men stannade till förmån för Harry "Småland" Lundberg ,som hade 20meter.
Ett annat referat var: "Nisse "Persa" och Harry "Småland " Lundberg bildade en hart när ogenomtränglig mur!"
En annan episod var: "Bollen är inne,bollen är inne !" Du ja, men inte bollen,svarade Harry!"

Pappa gifte sig,kriget kom,men slapp beredskapen beroende på att Aristo, där han jobbade hade arméleveranser.
1939 blev han lagledare och tränare fram till 1943.
Han införde det engelska spelsystemet.
Första gången IFK spelade med detta system var mot Götene, som då förlorade med 8-1, de visste inte hur de skulle "stå!"

När det var derby förr mot FGIS, så var det mer prestigebundet än var det är nu..Då stod publiken uppdelad på var sin sida.
Med sina högljudda hejarklackar..

Då fanns heller ingen punktmarkering. Det fanns fem man i kedjan och tre halvor.
Centerhalven fick springa utav bara den.
Pappa tyckte att man sköt mycket hårdare förr..
Och spelarna var alldeles för klemiga, det daltas alldeles för mycket.
Om det så bara gällde småskavanker. Skall lindas och tejpas..
Ungdomen är ömtåligare och ger sig fortare ..tyckte han..

Pappa var ungdomsledare 1951-1964 för A-och B - juniorerna.
Det blev utlandsresor som finansierades genom lottförsäljning.
Första resan gick till Holland,där det spelades turnering mellan sex olika länder. IFK kom tvåa efter tyskarna och erhöll en fin pokal ..
Egentligen vann IFK , eftersom tyskarna myglade och hade äldre ungdomar,så de blev uteslutna....
Sedan blev pappa kassör i gamla IFK, i trettio år.
Han blev oxå en av initiativtagarna till "guldklockeutdelningen."
I samband med pensioneringen blev han materialförvaltare och klubbens lite "allt-i-allo!"
Han bodde och verkade med sitt IFK på Odenplan i stort sett fram till sin död år 1996.(1910-1996)

Mamma Britta hade en broder som hette Hans Wallin. Han var bl.a radiotelegrafist i flottan,bodde ett tag på Ljugarn/Gotland ,där han fick en son,som heter Christer, tillsammans med Signe,som hade sju barn i ett tidigare äktenskap. Sedan träffade han en ny kvinna som hette Margareta som han bodde tillsammans med i Nässjö.
Brittas pappa hette Sven Gerhard Wallin,han föddes i Kungslena (R)
1892 och dog i Stockholm (stroke) 1957. Han var handelsresande och charkuterist. En av hans bröder, som hette Karl Wallin hade charkuterifabrik och butik i Falköping där även min mamma arbetade tillsammans med sina kusiner ,Jan ,Harry och Olle..

En annan broder till min morfar,hette Hjalmar, som var verksam i Göteborg,där han sålde NCR-kassaapparater som bästa säljare i hela Europa .
Seglade med sin båt på västkusten och besökte handelsvaruhusen i hamnarna..sedan blev det Volvo bilar ,mm

Sven var gift med Linnéa Brandt (1898-08-06/1982-12-02)
Som var min mamma Britta's moder.
Även hon var utbildad charkuterist och de hade verksamhet i Kisa/Östergötland . Mormor Linnéa arbetade även i diverse Konsum-butiker i Stockholm .
Min mormor Linnéa har jag haft stor glädje med . Hon berättade hur det var förr och vi var tillsammans i Stockholm ,på Gotland.
Hon hälsade även på oss i Västerås och Oskarshamn där jag tog ned henne via flygplan från Bromma till Oskarshamn via en "Tvinn-Otter!"

Min mormor och morfar bodde på Hornsgatan 92, fyra trappor.
Spännande med hissen som hade två dörrar,en att öppna med och en "vikdörr!"
Jag hälsade på dem flera ggr.Lekte på "Södra Bergen", Zinkensdamm och Tantolunden ..
Fick frimärken av snälla grannar,som hette Mattsson och lekte med Bo Holmström känd från TV ,vars pappa hade skrädderi i samma byggnad.
Han sydde ett par kortbyxor åt mig.bl.a..
Jag fick inte gå till "Slussen" men det gjorde jag ändå...farligt med strömmarna .
Ibland tog jag 4:ans spårvagn och åkte stán runt,det tog ca en timma och kostade 25öre..
Även Katarinahissen fick besök, kostade 10öre för barn om jag nu kommer ihåg rätt..

Karl Åke Seyffarth, född 15 december 1919 i Stockholm, död 1 januari 1998 i Mora,var en svensk idrottsman (skridsko, cykel).
I vinter-OS 1948 blev Seyffarth silvermedaljör på 1 500 meter skridsko och guldmedaljör på 10 000 meter.
Han tig med mig rund skridskobanan en gång på Zinkensdamm .
Då gick det undan..

Sven Wallins fader hette , Alfrid/Alfred Wallin/Augustsson och var korpral i Kungslena.
Han var tvungen att byta namn från Augustsson till Wallin när han blev soldat.
Föddes 28/3-1858 och dog 1944. Han var gift med Maria Christina Jansdotter kom från Kymbo, föddes 25/3-1862 och dog 1947.

Alfreds pappa hette August Carlsson föddes 6/6-1828 i Acklinga/Ramstorp dog 1905. Han var gift med Inga Larsdotter föddes 13/7-1825, Humlegården /Tjuvatorp,Hvarf Långgård.
De hade ytterligare en son som hette Carl Johan,som föddes 1853.

August fader hette Carl Eriksson föddes 28/12-1795, dog 1889.
Foglås/Ryttningstorp/Baltak/Velinga.Han var gift med Annicka Andersdotter som föddes 10/4-1789 i Sofieberg/Sandhem(R).

Carls fader hette Erich Persson föddes 9/9-1750 och dog 23/7-1811 i Hjo. Han var gift med Ingrid Jonsdotter som var född 6/11-1756 i Kyrkefalla/Skriket.

Erich's Pappa hette förmodligen Petter Jannesson och kom från Kymbo/Hjo,
Han var gift med Margareta Fritzdotter, från Nygården.
Ingrids fader hette Anders Andersson Bredberg (1751-1813) från Sandhem.
Dennes hustru hette Mertha Bengtsdotter föddes 1755, hennes fader var Jean Svensson, som var gift med Elin Persdotter, tyvärr inga årtal eller adresser ..