söndag 27 september 2020

Tanken - Älta


 Något för ”Fråga Lund?”


Tanken och Älta...drömmar...


Varför är det så svårt att styra och bestämma över ”tanken?”

Speciellt när det hänt negativa eller tråkiga ”saker!”

Varför ”ältar” man ?


Sorg förstår jag att man kanske måste bearbeta,men övriga händelser som man tänkt färdigt om och inte mer kan påverka ,allt ifrån misslyckade golfputtar till andra tråkigheter som man vill glömma.


Trots att jag säger till min ”hjärna” att jag vill inte veta ngt mera om detta som tanken ofta okontrollerat återkommer med.

Hur gör man för att styra sin ”Tanke?”


Om man ÄLTAR för mycket så kanske man skall byta perspektiv?

Det verkar nästan som ju mer man anstränger sig för att koppla bort problemet desto mer tänker vi på det..

I stället råder forskare oss att sätta stopp för ältandet genom att ägna oss åt aktiviteter som vi gillar - och som kräver koncentration.


(Mina drömmar är även jobbiga..hittar inte min bil som jag parkerat någonstans...ofta är det problem ..tappat mobilen...skall packa om en massa väskor som jag annars inte får med på flygplanet..letar...letar..)


På så sätt kanske vi även håller i gång tankeverksamheten och släpper inte efter för "dåliga" beslut.(Nog bra med en konsekvensanalys)

Glöm heller inte att ha roligt ibland!


(Tänkaren av Auguste Rodin)