lördag 15 december 2007

Veta vad du äger är värt

VÄRT ATT VETA VAD DU ÄGER ÄR VÄRT.

Av Urban Lundberg

VÄRDERINGSEXEMPEL






Matta Old Bachtiari från ca 1930-40, 2x1,40 meter, värde ca xxx


Carrera Carrera äkta silver figur, Gladiator 31x26cm, med flurite-emerald-ametist, värde ca xxx










Safirring 18k vilguld med safir på 2,3 carat rosettfattade diamanter på 1,30 carat, värde ca xxx


Information om värdering av förlorade smycken, matsilver mm.

Bostadsinbrotten har under de senaste åren ökat.

En stor andel som stjäls utgörs av smycken och andra föremål av ädel metall.
Datorer/mobiltelefoner och andra elektroniska artiklar har nu blivit alltmer eftertraktade.
Den drabbade kan ta kontakt där han/hon köpt sin vara för att diskutera frågor kring återköp eller värdering.
För att man skall få bästa möjliga service och ersättning både från sitt försäkringsbolag och där man har köpt sin vara, vill jag ge er lite tips om hur man kan gå till väga för att få bästa möjliga skadereglering.

När en skada på en vara skall ersättas sker detta i följande steg:

BESKRIVNING. Vad har förlorats, storlek, vikt, utförande, ålder, detta är i första hand skadereglerarens uppgift, med ofta tar kunden kontakt med sitt inköpsställe.

NYPRIS. Vad kostar det förlorade att återanskaffa idag? Skaderegleraren eller kunden kontaktar leverantören som är den som har de nödvändiga kunskaperna för denna uppgift.
VÄRDERING OCH ERSÄTTNING. Skaderegleraren beräknar den ersättning kunden har rätt till enligt försäkringsavtalet.
BESKRIVNING.

Det största problemet vid en förlust är att fastställa vad kunden har förlorat, dvs. identifiera det som har förkommit. Detta är ju en viktig förutsättning för den senare värderingen.
I många fall kan man med hjälp av fotografier göra detta.

I dag finns det stora möjligheter att med en digitalkamera ta bilder på allt man önskar och överföra bilderna till datorn och vidare till back up – CD, som man lämpligen förvarar på någon annan plats än hemma, om det skulle bli brand t ex.
Det går även bra att skanna in bilder på de objekt man tidigare tagit kort på med nödvändig beskrivning.
Bilder från en kopiator som anger den exakta storleken med relativt bra kvalité visar beskrivning av varan. Inköpskvitton, värderingsintyg, uppgifter om inköpsår och pris.

Kundens egen beskrivning kan också ge viss hjälp.
De flesta försäkringsbolagen har speciella blanketter för värdering om man nu önskar använda dessa.
Har man alltför vaga uppgifter för att en tillfredsställande beskrivning skall kunna göras, bör man kontakta sitt försäkringsbolag för att få hjälp.

NYPRIS.

I många fall kan leverantören uppskatta ett rimligt nypris där sådant finns.

Nypriset blir sen en utgångspunkt för försäkringsbolagets värdering.
Med nypris avses vad kunden får betala för nya motsvarande föremål i handen.
För föremål som saknar nypris, exempelvis äldre eller unika föremål, krävs ofta en särskild utredning av försäkringsbolaget.
Därför är det en fördel om din leverantör kan hjälpa dig med att beskriva föremålet med en skiss eller fotostatkopia, gammal foto mm.
Skaderegleraren kan i bland behöva ytterligare information.
Lämna därför alltid namn och telefonnummer på den eller de som medverkat vid värderingen eller nyprissättningen.

VÄRDERING SAMT ERSÄTTNING.

( värdering och ersättningsreglerna kan skilja sig något från bolag till bolag och något kan ha ändrats, tag därför kontakt med ert bolag för att få exakta regler)

Enligt försäkringsvillkoren skall man vid värdering utgå från ett föremåls nypris.

Värderingsreglerna är i stort sett lika för alla försäkringsbolag.
De är utformade efter principen att ingen skall tjäna på en skada!
Om föremålet inte har minskat i värde mer än 33% och återanskaffning sker inom sex månader, så värderas föremålet till återanskaffningskostnaden.
Om föremålet har minskat i värde mer än 33 % eller återanskaffning inte sker, så värderas föremålet till återanskaffningskostnaden minus avdrag för ålder, slitage, Omodernitet och minskad användbarhet.
Återanskaffning innebär att ett föremål liknande det förlorade återanskaffas.

ERSÄTTNING.

Försäkringsbolaget har enligt ersättningsreglerna rätt att lämna likadant eller motsvarande föremål som ersättning för det förlorade.
Ofta används inte denna rättighet, utan ersättning lämnas kontant.

Men den kontanta ersättningen skall dock inte överstiga det belopp som bolaget skulle betala för motsvarande föremål efter avdrag för eventuella rabatter som kan finnas mellan försäkringsbolagen och leverantörerna, (ofta 20 % rabatt).
Det är inte alltid säkert att kundens ersättning blir den samma som man vid värderingen kommit fram till, därför kan en reducering förekomma.

REDUCERING.

Reducering kan bero på att, innehav inte har kunnat styrkas.

Underförsäkring, man har för lågt försäkringsbelopp i sin försäkring som inte täcker det försvunna. Nedsättning, beroende på att kunden har brutit mot villkorens aktsamhetskrav beträffande t ex låsning av ytterdörrar eller felaktig förvaring av egendomen.
TIPS.

Börja redan i dag med att inventera det ni tycker har något värde och dokumentera era saker i någon form.
Be gärna någon att värdera era saker, det kostar inte så mycket.
Det är ju även en fördel den dag era barn eller någon annan ärver er, det underlättar när de skall dela lika.
Gör gärna ett testamente att ni vill sitta i orubbat bo, samt vem som skall ha vad och varför, något kanske man vill skall ”gå i släkten” och då kanske äldsta barnet skall ha detta t ex.

Jag hoppas att jag med denna information någorlunda belyst vad som händer om det man inte tror skall inträffa – inträffar!

Urban Lundberg Falköping den 22 januari 2007