fredag 1 februari 2008

Schack och Matt

Anders Lundberg 2007
"Schack och matt!"
av Anders Lundberg 1981-10-16 (21 år)
SCHACK OCH MATT
Vi tänker på världen, men menar planeten jorden,
Skillnaden är oändligt stor, men sanna är orden.

Man får vara glad att man blev varelsen människan,
Och inte någon kackerlacka.

Tack mamma och pappa som gav mig detta underbara liv,
Och att jag har en bror och syster i mitt liv.

Överallt finns det människor som svälter och lider,
Samtidigt pågår det krig någonstans så skinnet det svider.

Öst och Väst rustar upp mot varandra,
Vart skall vi alla vandra!

Förlåt att vi inte klarade vår uppgift att jorden sköta,
Vi får aldrig den chansen att åter den köpa.

Vart tog kärleken och förnuftet till fånga vägen,
Var det bara en gammal sägen.

När jag en gång skall sätta barn, inte till världen, men jorden,
Kan jag lita på att de går mätta och belåtna från borden.

811016 Anders