fredag 1 februari 2008

Tågresorna till Ka 2 , Karlskrona

Anders Lundberg 2007

"Tågresorna till Ka 2 Karlskrona!"
av Anders Lundberg 1980-05-28 (20 år)

TÅGRESORNA TILL KARLSKRONA (KA 2)

Jag står vid stationen i Falköping klockan fjorton å tretti,
Tittar på alla tågen och rapar scones och te.

Tänker snart börjar mina femtimmars färd,
Med byte i Nässjö, Alvesta och lite här och där.

Äntligen kommer tåget till perrongen,
Nu börjar den slentriana gången.

Rusar in för att hitta någon fönsterplats,
Kastar upp väskan för att sätta mig i all hast.

Tåget går igång med ett ryck,
Tittar upp och hoppas se något nytt.

Funderar ska jag läsa eller sova den här gången,
Plötsligt kommer konduktören inrusande med tången.

Ropar med hög röst, ”nästa Jönköping”,
Tittar ut och ser en söting.

Ser huset där vi en gång bodde,
Längre upp är affären där vi godis snodde.

Snart i Nässjö vi är nu,
Tar den här resan aldrig slut puh.

Går över till spåret där tågen till Alvesta går,
Känner i fickan efter tidtabellen jag når.

Ser hotell Högland där jag en gång bott,
Jag spelade DM i tennis här och till finalen jag skulle gå, hade jag trott.

Nu kommer tåget in till Alvesta på spår två,
Bäst att hitta vagnen med klass 2.

Sätter mig bredvid en äldre dam,
Rakt fram sitter en hund som jag hoppas är tam.

Sluter ögonlocken för att vila en stund,
Tåget går snabbare dedong, dedong, dedong för varje sekund.

Nu sitter vi alla och skakar i tågets takt,
Om en timme är vi i Alvesta det har konduktören sagt.

Solen värmer upp kupén fort,
Vid fönstret sitter två och spelar kort.

Åt sidan flyger dörren med ett kast,
Konduktören tittar in, nästa Alvesta med rast.

Nu måste man byta tåg igen,
Akta dörren så du inte kommer i kläm.

Växjö passerar vi efter en stund,
Tittar ut på solen, den är fortfarande varm och rund.

Slumrar till ett tag,
Men väcks av konduktörens ”nypåstigna” rätt snart.

Klockan närmar sig tio över sju,
Snart skall vi vara i Karlskrona ju.

Tåget börjar bromsa in,
Jag tar bagen i handen min.

På Karlskronas perrong jag står,
Tänker tjugo minuters väg till förläggningen och jag GÅR?


800528 Anders