fredag 1 februari 2008

Pappa 50 år

Anders Lundberg 2007 (47år)

PAPPA 50 ÅR

av Anders Lundberg 1987-04-27 , som här håller sitt tal till Pappa Urban.

Började som datatekniker i Jönköping på Friden,
Men jobbade på den tiden aldrig i sviden.

Du fiskade ofta med Gunnar på Hökensås,
Ingen fisk för dig fick förgås.

Sedan blev det Ljungsbro, där du Datasaab tog dig an,
Och många vänner på Skolstigen fann.

Du sålde bättre än budget varje år,
Och avancerade nästan varje vår.

Där tennis började dig locka,
Du tränade serve, hink efter hink så du med den kunde chocka.

Du lärde Per och mig tennis och kämpade,
Och många bollar utanför banan vi hämtade.

Nästa ställe var Gylling i Oskarshamn,
Som vice VD och marknadschef minsann.

Du reste till både USA och Fjärran Östern,
När du ringde hem hörde vi nästan inte rösten.

Även där du ”frissade” till siffrorna bra,
Fast det var jobbigt varje dag.

Vi köpte båt och fiskade, både torsk, sik, och flundra,
Fisk på tallriken tre dagar i veckan, hur kunde man undra.

Efter många år bytte du nu yrke till guldsmedsbranschen,
I Falköping på Ekström & Blohm AB, såg du ett litet guldkorn och tog chansen.
Pappa blev även firad i Basel och Lahr av sina vänner.

Även detta har du galant klarat av,
Fast du har höga krav.

Här hälsar Pappa Urban alla gästerna välkomna.
"Var välkommen kära vänner
jag står här och titta och bara känner
En glädje så stor, främst för far och mor
svärmor, svärfar och Sigrid och lillebror
Mina barn har jag nära
och även Ann-Marie den kära
Nu skall vi äta, dansa och kramas så mycket vi tål
höj nu glasen och med mig och ta en skål
För ordningens skull, för vi är ju rätt många
det gäller att alla ostarna fånga
Det tar lite tid att välja och vraka
men snacka gärna med er granne eller maka
När magen är mätt och osten tagit slut
då blir det en "brake" och ni får då gå ut
Men festen har inte tagit slut
För sén kommer kaffe med tårta och sprit
ta med er tjejen och kom åter hit
Dansa vi vill på alla fester
i kväll får ni svänga om till Runes orkester
Att stöta på brudar och dansa så tätt
det gillar jag för det är alltid rätt
Jag hoppas att alla skall trivas så gott
och tack mina vänner för allt jag fått
Nu är jag klar
och till bord jag nu bjuder mor och far
ni andra är välkomna efter par om par."
Efter fiske och tennis, har du nu golf som favorit,
Du har nått handicap tolv, efter tre års slit.

Du har bott på många olika ställen,
Och med Anne-Marie har du fått mig, Per och Jenny under fällen.

Nu är ”pappsen” femtio år,
Och av ålderdomen syns inga spår.
Pappa Urban med hustru Ann-Marie

Hela tiden har du haft en underbar tjej, vid namn Anne-Marie vid din sida,
Med det faktum blir din femtioårsdag något alldeles extra att fira.
870427 Anders