måndag 23 januari 2012

En Golfresa till S:t Andrews och Scotland 15.7-30.7.1989

En GOLF-resa den 15 juli till den 30 juli året var 1989,
till S:t Andrews Old Course och en del andra banor i Scotland!
Vi åkte med Scandinavian Seways från Göteborg till Newcastle.
Med båten "Tor Britania", som klarade detta på 23timmar!
Resan kostade totalt 5 000.- för 1 bil och två personer t.o.r.


Tyvärr fick vi en ganska så obehaglig överresa med ca 20 sek meter, som gjorde att båten "gungade" ganska betänkligt. Ingen kunde vara i matsalen, eftersom alla bord och stolar for omkring och passagerarna mådde "pyton!"


"Författaren" står nu på fast engelsk mark och är förväntansfull på vad de närmaste 14 dagarna kommer att innebära!


 Första anhalten var Girvan, som ligger på västkusten. Golfbanan där var inget att rekommendera.
Det är i alla fall två skottar som kommer oss till mötes.
 Vi åkte via Longtown-Dumfries-Castle -Douglas-Gatehouse of Fleet-Newton Stewart och över Galloways Forest Park.
Här badar vi, Ann-Marie och jag på Girvan Beach, i den vackra solnedgången.


Girvan var en mycket vacker plats med ön Ailsa Craig, en vulcan-ö, som är omgiven av vackra berg.
 Här packar Ann-Marie upp i vårt "stora" bed & breakfest rum. Det är viktigt att beställa "Twins bed" istf "dubbelsäng!"


Det fanns ett vikingamonument i Girvan. "Vikingarna" från Norge landsteg där en ggr / år, påstods det! 


 Nu är vi i Turnberry, banan och hotellet var bokad av British -Openspelare.


Här står jag utanför West Kilbride banan. Vi kollade även Turnberry-Ayr Prestwik och Troon(Brittish Openbanan) Barassie- Irvine Ardeer, innan vi hamnade på West Kilbride!







 Hyfsad Greenfee! Enbart 10 pund! Ca 100sek!
 Ann-Marie lyckades komma ur!

Nästa anhalt var Larg, där vi bodde på "Lea-Mar", för 11 pund /pers inkl frukost. Det finns en ö här utanför som heter Cumbrae, där det även finns en golfbana. Vi åkte dock inte dit!
 Det blev en "Pint lager" på puben!
 Nu är vi på väg till Dunbar med en skön "färjetur" i härligt sommarväder.
 Nu är vi på Cowal Golfbana som ligger i Dunoon-Argyll!
Detta är Fort Augustus 9-hålsbana, med får och annat pittoreskt. Ann-Marie står framför det kombinerade klubb-och allti-allo-huset. Golfbanan ligger vid foten av Loch Ness, med sin  "river Dich", som förbinder den med Loch Lochy!
Greenkeepern med sin  lie och kratta! 
Här bodde vi på Croit Anna Hotel, träffade ägarinnan och åt en god nyfångad forell! 
"Startern" på Fort Augustus, berättade att han varit president på Fort Augustus tidigare.
Vi stannade till vid Invermoriston, med sina vackra omgivningar och floden Glenn  Moriston som huvudaktör!


 Nu badar vi i Loch Ness där vi hoppades få en glimt av dess Sjöodjur! Det var ganska så kallt med glashala stenar.
Här bor Ann-Marie och jag hos änkan, "Elisabeth" ( Mrs. E.Mac Kensie) i Iverness! Det blev som en "ANDRA HONEYMOON!"
Det blev även lite "PUB-Liv" i Iverness! 
 Nu har vi kommit till NAIRN, som ligger öster om Iverness.

Bra bana med hyfsad golf!
Vi körde över Skotska Högländerna och är nu på Carn Ealasaid, som ligger ca 2 600 meter över havet.
 

Här bodde vi hos John och Freda Nimmo i Ballater. De var även medlemmar i Ballater golfklubb, så vi fick reducerad green-fee som deras "gäster!" 
 Här ser vi Ann-Marie i aktion på Ballaters golfbana.
 Vi besökte även slottet Balmoral.
 Även Braemar Castle fick en påhälsning.
 Nu har vi kommit till Braemars golfklubb, där "green-feen", enbart kostade 6 pund per skalle!
 Trevlig bana, Braemar!

Vi spelade på Forfars golfbana, samt Aboyne, där Ann-Marie står framför "klubbhuset!"




Sedan åkte vi via Inverbervie som ligger mellan Montrose och Stonehaven. Vi övernattade i Montrose, där vi kollade på Brittish Open och vilade från golfen.


Nu är vi i Crail, ett härligt litet fiskesamhälle, som man längtar tillbaka till. 
 Vi bodde i en "Slottsruin" på Balcomie!
 Mysiga sällskapsrum!  Slottsfrun, som var änka, hette Mrs M-F. Lambie, hon berättade spökhistorier och annat tillsammans med god Glenn-Morange-whiskey! 
 Balcomie/Crails golfbana. Liknande soffor, som den jag sitter på, är ofta skänkta till minne av någon, som numera spelar sin golf i Himmelen!



Detta är ett av mina brev till  S:t Andrews Old Course Hotel och golfklubb för att få spela på deras bana. 
Efter många fax och telefonsamtal, plus en del presenter, som slipshållare och manschettknappar lyckades detta!
Hela kalaset för två dygn kostade: 359 pund inklusive festmiddag och frukost, samt transfer till banan.
Det blir väl ca 1 800.- /person för två dygn totalt! Detta på "helig mark!" 
Hotellet var mycket fräscht och påkostat! Ägdes då, vad vi förstod av Japaner.








Ann-Marie berättar tydligen hur lång "putten" var, som hon sänkte!

Nu har vi fått lift till starten på första tee. Det känns allt lite "fjärilar" i magen! 


Efter att starten sagt : "Please play mr Lundberg from Sweden!"
Började jag med en slice mot ett område där caddie´s höll till, så jag fick ropa four! 
Nu trodde jag att dom skulle ta mig av banan. 
Men jag fick en chans till, så jag slog ut med en järn-7:a, för säkerhets skull!



Många och besvärliga bunkrar fanns det!


 En lay-out på banan!


Ann-Marie framför det berömda klubbhuset, där enbart medlemmar hade tillträde!


Här står jag på bron över till det 18:de hålet. 
Där "slicade" jag med min driver igen. Men jag fick information att det inte hände något med träffade bilar och liknande.


Men när jag hade puttat färdigt på 18:de hålet, kom det en man som tog mig i armen och sade: "They going to get you soon!" Varpå jag svarade: "But I didn´t hit any car they told me over there!"  Min kära hustru replikerade med: "Det är bara bilen/vanen  från hotellet, som kommer och hämtar oss snart!"


 Nu har vi kommit till Haddington som ligger i East Lothian distriktet. Vi åkte via Largo-Leven-Kirkcaldy och Ediburgh. Vi bodde på The George Hotel för 32 pund samtliga fyra.
 Vi spelade på Haddingtons golfbana.
 Det var inte så helt inne att kvinnor spelade golf i Scotland!
Vi spelade på North Berwick´s golfbana, som låg högt och mycket vackert. West Link golf-club-hus!




 Fortfarande North Berwick ! East course! ( Det fanns en åt vardera hållet!)
Vi åkte via Dunbar och Berwick upon Tweed, som verkade vara en gammal fin och mycket sevärd plats att besöka igen.


Nu är vi tillbaka i Newcastle igen den 30 juli 1989 efter 14 underbara dagar i fint väder och mycké golf. Jag tror vi spelade 12 banor sammanlagt! Vi körde 172mil totalt med bilen!