Stjärngossen Urban 
och Luciafirande!                  Falköping den 10 december 
2012.
(Merparten av 
”faktainformation” är hämtat från, Herman Lindqvist, Wikipedia samt Henrik G 
Ehrenberg.)
Den 13 december 2012 
firar vi Lucia!
Mitt liv som 
stjärngosse. 1949.(Urban Lundberg då 12 år)
Min mamma hade 
sytt om ett av sin nattlinnen och pappa hade bistått med strut och en pinne till 
stjärnan från sitt arbete på ”Aristo!” 
(tårtkartongmaterial).
Luciafirandet hölls i 
Aulan klockan 0740. Det var musikdirektör Jens Bartler som höll i firandet med 
och med några dagars träning fungerade det.
Rolf Gårdeman spelade 
på en ”vevorgel” den fick även jag hålla igång de gånger jag kom för sent till 
skolan.(staff)
Rektorn G N-son Thune 
höll i anförandet. Ham bodde förresten i samma hus som jag, i hörnet på 
Parkgatan/Odengatan.
Det var väl Herodes 
stallpojke Stefanus, som är ursprunget när han påstods ha upptäckt 
Betlehemsstjärnan när Jesus blev till, som han tydligen senare blev stenad för 
och blev då den första kristna martyren.
Det blev väl 
symboliken för att någon med en ljusstjärna skulle visa de tre vise männen, 
Kaspar, Melkior och Baltazar vägen till Jesus. Baltazar som tydligen var 
morianernas kung svärtade ned sig med sot av någon 
anledning?
Egentligen kom 
stjärngossarna från trettondage. Men på den tiden var det katolska läran som 
gällde och mässorna hölls på latin och det var det ju inte många som kunde. Då 
var det enbart dramer/teater som visualiserade hur det gick till med de ”Tre 
vise männen”, Josef, Maria och Jesusbarnet. Judas gick väl runt med börsen? 
Stjärngossen gick väl för och ledde dem rätt?
När vi blev 
protestanter gick man runt och tiggde i 
stugorna.
Det var en tidning, 
Stockholms Dagblad, som år 1927 utlyste en omröstning bland sina läsare om vem 
som skulle bli Stockholms första lucia. Solveig Hedengran hette den utvalda som 
kröntes i Stockholms stadshus och fick åka med sina tärnor i kortege till 
ljusfesten på Skansen. Tävlingen blev en stor succé som snabbt spred sig till 
nästan alla städer i riket och över till de svensktalande delarna av 
Finland.
Hur 
kommer det sig att vi firar ett katolskt helgon från Syrakusa – med att sjunga 
en gammal neapolitansk fiskarsång? 
Svaret 
är att ingen gestalt i vårt land förkroppsligar den svenska historien så väl som 
Lucia. Med henne kommer hednisk forntid, katolsk medeltid samt moderna tider. 
Allt på en gång.
I 
vår hedniska forntid var natten mellan den 12 och 13 december årets längsta och 
ansågs därför också särskilt skräckfylld. Under denna den längsta natten trodde 
man att allehanda djävlar och otyg strök omkring husen, det gällde att vara på 
sin vakt.
Under 
hela medeltiden var vi goda katoliker och följde den katolska helgonkalendern. 
Sången, 
den neapolitanska fiskarsången, kom till Sverige som ett reseminne för 
kompositören Gunnar Wennerberg i mitten av 1800-talet och fick sin svenska 
översättning långt senare.
Det 
är denna mix som har gjort Sankta Lucia, trots hennes utländska namn och 
exotiska katolska bakgrund med följe av glitterkrönta tärnor, stjärngossar med 
strutar på huvudet, tomtar och pepparkaksgubbar, till en unik svensk 
tradition.
Det 
är levande svensk historia som kommer sjungande !
Efter 
sin död år 303 blev Lucia snart ett av den katolska kristenhetens största 
helgon. På den tiden var vi i Norden ännu hedningar. När Norden kristnades på 
1000-talet kom Lucia till oss som ett av många katolska 
helgon.
På 
1920-talet började Lucia dyka upp på de rikssvenska veckotidningarnas pärmar, 
något som påskyndade spridningen av seden också hos oss. Sin stora plats i 
Staffan 
stalledräng, medeltida takmålning från 1200-talet i Dädesjö gamla kyrka 
Seden 
att gå runt bland hus i grannskapet är ett arv från äldre tiders 
staffanssjungning, som förekom både på landet och i städerna, där djäknar, men 
även den vanliga yngre landsortsbefolkningen, gick mellan husen för att samla in 
pengar. (Det har hävdats att den traditionen ursprungligen kommer från 
Skara[källa behövs], där eleverna gick mellan stugorna för att sjunga och 
samtidigt samla in en slant efter ett år av studier vid katedralskolan). Att man 
ibland – enligt gamla staffanssångtexter – även kunde tigga till sig en sup 
skapar en länk till det moderna lussefylleriet.
 Det har också spekulerats i om de otaliga 
staffansvisorna och det ivriga omtalandet av Staffans hästar kan dölja en äldre 
förkristen hästkult, omvandlad till den mer passande Staffan stalledräng. 
Teorier om att Staffan inte skulle vara kopplade djäknetraditionen, utan i 
stället ha fornnordiska, hedniska anor, framfördes av Olof Broman på 1700-talet. 
Dessa teorier är dock sedan mitten av 1800-talet utrangerade som 
orimliga.
En 
annan, äldre folklig tradition som levde på landsbygden var lussebruden. Det 
kunde en ogift kvinna i trakten eller på gården utnämnas till och därmed bli 
huvudperson i den lokala varianten av lussefirandet. 
Firandet 
I 
dag är formerna för hur ett traditionellt luciafirande ska gå till väldigt 
starkt omhuldade. Detta visade sig genom reaktionerna på SVT:s Luciamorgon 2004, 
ett luciaprogram som anknöt till äldre folklig luciatradition. Sveriges 
Television och radions Ring P1 fick många klagomål om att de inte fick höra de 
vanliga luciasångerna och se de vanliga 
luciautstyrslarna.
En 
luciakröning i Sverige (2008) 
Numera 
firas Lucia på skolor, daghem, i föreningar och på många arbetsplatser. Många 
barn går luciatåg och lussar för sina föräldrar och grannar, för sångerna de 
sjunger får de ofta godis i gengäld. På många platser utses genom omröstningar i 
lokaltidningar ortens lucia. Den största årliga luciakonserten äger rum i Globen 
i Stockholm, där Adolf Fredriks musikklasser, Stockholms musikgymnasium och 
Stockholms läns blåsarsymfoniker spelar och sjunger. Detta luciatåg har bland 
annat blivit omnämnt i Guinness Rekordbok som världens största med över 1 200 
medverkande.
För 
den svenska polisen kan Lucia vara en mindre trevlig högtid med mycket 
ungdomsfylleri. På senare år har mycket arbete gjorts för att få bort detta, 
bland annat genom nattbio.
Det 
är tradition på Grand Hôtel i Stockholm att bjuda nobelpristagarna (de som 
stannat kvar i Stockholm efter nobelprisutdelningen den 10 december för att 
delta i andra nobelarrangemang) på ett luciatåg på morgonen den 13 december. 
Lika traditionsenligt brukar kvällspressen rapportera om de äldre herrarnas 
stora förvåning. Den gladaste reaktionen kom från Dario Fo, nobelpristagare i 
litteratur 1997, som dansade runt och sjöng duett med Lucia, då med 
originaltexten på italienska.
Tomten Per i Ljungsbro.
Skolverket 
konstaterar på DN Debatt (25 november) att skolor absolut kan fira högtider i en 
kyrkolokal. Bara man lämnar Gud utanför. Sådan är lagen, menar 
verket.
Striden 
om skolavslutningar och adventsfirande i kyrkan är lång. Det är dock först på 
senare år som frågan hettat till, eftersom skolorna börjat ställa frågor till 
Skolverket om vad som egentligen menas med skollagens skrivningar om 
icke-konfessionell undervisning. Att verket nu gör en strikt tolkning borde inte 
leda till någon annan slutsats än att lagen måste skrivas 
om.
Att 
elever inte ska behöva avge en trosbekännelse eller be inom ramen för skolans 
undervisning torde vara en självklarhet för de flesta. Problemet uppstår när 
Skolverket ska skydda alla barn från religiös påverkan. Det är då man 
visserligen kan vara i en kyrkolokal, men närvarande präster får inte säga något 
om den tro som kyrkolokalen representerar och eleverna får inte annat än 
undantagsvis sjunga exempelvis en julpsalm med religiös 
innebörd.
När 
Skolverket gör denna strikta tolkning borde det också innebära en rad 
konsekvenser.
Eftersom 
en rektor rimligen inte i förväg kan kontrollera vad som kommer att sägas vid 
ett studiebesök i en kyrka, moské eller synagoga, bör det i fortsättningen vara 
omöjligt för skolorna att besöka sådana platser. Vad händer när eleverna börjar 
ställa frågor om vad tron innebär i vardagen och vem gubben som hänger på väggen 
egentligen är? Och är det rimligt att lärarna efter ett sådant besök ska behöva 
förklara för eleverna att prästen och imamen talar i nattmössan när de beskriver 
sin tro? (Vilket verkar vara Skolverkets villkor för dylika 
besök.)
Tolkningen 
av lagen borde också ge allmänna problem i diverse undervisningssituationer. Hur 
ser exempelvis Skolverket på att elever sjunger sånger som U2:s ”I still haven’t 
found what I’m looking for”? Eller råkar få tag i någon av Stevie Wonders låtar 
med väckelsekristet budskap? Eller envisas med att få sjunga Justin Biebers 
”Pray” på skolavslutningen?
Kan 
man utsätta eleverna för uppgiften att läsa eller se Sagan om ringen? Ett verk 
som fullkomligt dryper av referenser till Bibelns berättelser och till kristen 
etik. Dessutom i en politiskt värdekonservativ tappning.
Den 
puritanska ateismen, så som den av Skolverket tolkas vara uttryckt i skollagen, 
innebär i praktiken att staten iscensätter en kulturrevolution. Man kan inte 
förstå kultur, samhällsvärderingar, lagstiftning och historia utan att också 
förstå varifrån idéer, uppfattningar och traditioner 
kommer.
Eftersom 
skolorna fortsatt troligen kommer vilja samlas vid diverse högtider kommer 
traditionerna att fortsätta, men i värsta fall behöva fyllas med ett innehåll 
som förvandlar de svenska kulturtraditionerna till oigenkännlighet. Religiösa 
symboler, texter och figurer är ju de facto också bärare av den tro och de 
värderingar som de representerar. Det går inte att komma ifrån, och när man 
försöker gör man också våld på någonting oersättligt i vårt 
kulturarv.
Vill 
man samlas för att ha allmänt myspys korkar man upp colaflaskor och sätter på 
kaffepannan. Vår kultur och deras närvaro i skolorna är något 
annat.
Var 
det verkligen meningen att skollagen skulle få denna effekt på den offentliga 
uppfostran av det uppväxande släktet? Jag vägrar tro att riksdagen avsåg att 
tömma kulturen på innehåll när de ville skydda elever från att behöva uttrycka 
en specifik trosuppfattning i en 
undervisningssituation
Kommentar.
Idag 
(2012) pågår det en del diskussioner om Luciafirande mellan Skola/Kyrka. Det har 
även hänt att någon skola ville ta bort ”pepparkaksgubben”, eftersom man trodde 
att denna figur skulle ”störa” någon! 
”Negerbollar” 
finns väl inte att köpa längre? Vad heter det nu?
Sagan om ringen duger tydligen med alla dess religiösa inslag!
                                       
                                                       Tomten Ann-Marie! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
  
 
 
”Vart 
är vi på väg!” Kan man undra!(”Maktkampen” mellan 
skola/kyrka)
Det 
finns idag ca 6,5 miljoner kyrkobesökare vilket är ca 2/3 av vår 
befolkning.
När 
vi nu lever i ett demokratiskt samhälle borde vi väl värna om våra traditioner 
med; Lucia,tärnor, tomtar, stjärngossar, pepparkaksgubbar,lussekatter, 
julavslutning, advent, mmm.
”Gud” 
kanske även är något bra för ateister? 
Hur 
skall vi ha det i framtiden med dop, konfirmation, förlovning, vigsel, 
begravning?
Är 
verkligen ”religion” obehaglig, när någon präst i kyrkor, synagogor och moskéer 
förkunnar sin tro?
Jag 
tycker att vi borde sträva efter att bevara vårt kulturarv och inte följa den 
puritanska ateismen som nu förekommer lite varstans.
Det 
är nog inte farligt att lyssna till religiös musik och lyssna till några 
”gudsord”, barnen kommer säkert att finna/hitta sin egen väg när de blir 
tillräckligt vuxna.
Jag 
vill inte ha tillrättalagda reklamjiggar med Coca Cola musik och annat enbart 
reklambaserat julfirande! Kalle Anka kan få vara kvar!
Jag 
vill gärna tro att TOMTEN kommer!
Dé sá vá gött å leva annars kan dé kvétta!
Stjärngossen/Urban




 
