tisdag 7 februari 2012

Mitt 50-tal!

Mitt 50-tal!


Urban Lundberg 13 år
1950

Nu har jag min nya blå gabardinkostym med GAIS och IFK märke på kavaj slagen!


På något sätt upplevde jag en skillnad att gå från pojke till "Yngling". Att bli "Tonåring" var något speciellt!
Puberteten kommer jag inte ihåg så bra. Det där med att få "hår" lite överallt etc. Det kollade vi pojkar, mest varje gång vi var i bastun, när "skolan" gick med oss dit lite då och då. 


Här skrubbas det ryggar.


Hector, hette min badmästare på badhuset, Han såg  verkligen till att vi blev rena. Badhuset låg nere vid Falköpings Södra Station, som inte finns mer. ( "PEO" Strandberg bor nu i det gamla badhuset.)mitt emot Fors Hattfabrik ,(som nu är en hyresfastighet) där Trädgårdsgatan börjar i Stán. 

Det man kommer ihåg från den tiden var att man hade respekt för varandra och varandras egendom.

Vi låste sällan eller aldrig dörren hemma.

Cykeln behövde man heller inte låsa! 

Våra trädgårdsland stod orörda, ingen "nallade" från någon. Möjligtvis försvann det några äpplen från någons trädgård ibland! 
Man hjälpte alltid gamla och reste sig i bussen, om det kom någon äldre. 
Man sade TACK, hälsade och var allmänt "artig! 


Hälsade genom att ta av sig mössan, som man aldrig fick ha på sig inomhus.

Man åt upp den mat man tagit till sig. 
Lämnade inte matbordet utan att fråga.

Man skulle gå med rak rygg och inte hänga. 
Vara rädd om de kläder man hade.

Man var inte DU med någon förrän vederbörande "tog bort" titlarna! 

Det fanns en integritet på gott och ont kanske. 
Det var väl inte bättre förr, men man upplevde dock en tryggare och hyggligare värld . 

Den som man lever i nu, består mest av: "Att ta för sig! "Som djungelns hårda lag!" 

Vi har givetvis fått ett bättre och rationellare samhälle på många sätt. 
Skillnaden är väl bara, att förr, så tog vi hand om varandra lite mer. 
Detta beror väl förmodligen på den "materialistiska" konkurrensen. 



Alla hjälptes åt.

Tio kronor motsvarade då ca 200 idag. 

Man tjänade 20-30 kronor i veckan. 

Det var ransonering av de flesta livsmedel. 

Om man åt på ett matställe och ville ha en kötträtt, smör och 
bröd fick man lämna restaurangkuponger. 
Det var bensinransonering, en del körde på gengas och man eldade med koks och ved. 

Det var vänstertrafik som gällde.

De allra flesta vägar bestod av grus med jobbiga tjälskador. Man arbetade 48 timmar i veckan. 

Sjukkassan var frivillig, eftersom det inte fanns någon obligatorisk. 

Det var motbok på inköp av sprit. När man fyllt 21år fick man köpa en liter…


Ville man ha en grogg på en restaurang,var man även tvungen att beställa in någon form av maträtt annars fick man ingen sprit. Detta kallades . "Att bånga käket!"


RCA kom med den första serietillverkade TV, denna vägde 45 kilo, hölje i trä s/v med 10” bildrör och kostade 350 US $
 Detta motsvarar idag ca 25 000 kronor.


Gustav  V. Var då vår Kung!


Liknande rälsbuss åkte jag med från Falköping till Ulricehamn när det var dans till stora fina orkestrar där uppe på "FURET!"



Flygfoto över min födelsestad Falköping.



Liknande bob hade jag när vi åkte ned från Mösseberg  mot Vattentornet. 
En gång gick det så fort att vi inte hann svänga, utan åkte rätt igenom taggtråden, det kunde gått illa!

Det var många som rökte på den tiden, förmodligen därför att i de flesta filmer så röktes det nästan alltid.


Det gick även att köpa lösa cigaretter!






Reklam att man skulle  röka fanns nästan överallt! 
Vi rullade även egna cigaretter med särskild tobak som kom från Norge. Det fanns särskilda apparater att lägga det tunna cigarettpapperet i. 
Jag kunde till och  med rulla en cigarett med enbart mina fingrar och sedan slicka på slutänden i papperet som jag bara vek över. Precis som cowboysarna gjorde i filmerna. Då var jag mallig!
John Silver! "En Amerikanare i Sverige!" 




 Cobra telefonen blev populär, som nu har fått ett samlarvärde och blivit en eftertraktad "antikvitet!"




Elvis Presley kom då och blev sedan enormt populär.
Myggjagare kallades de spetsiga skorna. Det fanns även en tid när det skulle vara höga vita rågummisulor under "dojorna!"
Little Gerhard "diggades."


Jag kammade ibland en "Tuppkam" som tillverkades på så sätt, att man höll ihop båda händerna och tryckte ihop dem mot mitten. Såg ungefär ut som två vågor som föll åt  var sitt håll!


Kostymen var randig och byxbenen var som smala "stuprör!"


Dansade gjorde jag tisdagar och torsdagar på "Hotellet!"
Lördagsdansen var ibland på "Sigurds Lokal!" Där satt vi på var sin sida och gick sedan över trägolvet för att bjuda upp. 


I lokalen fanns även en självspelande piano som användes som paus musik.  När "Runes Orkester!" tog en fika.Till detta piano fanns det snurrande trummor, som byttes och bestod av olika melodier.




Två populära dricksorter. Blandades i bland med konjak eller "renat" som "groggvirke!"


Nyttigt godis påstod man på denna tid!


"Jukebox" var en på den tiden mycket avancerad konstruktion tyckte man. Fascinerande att se, när man valde sin låt och lade i 25öre och väntade på att skivan skulle komma fram till armen, som hämtade rätt skiva. För att sedan kolla att armen med stiftet kom ned och den musik man valt, kom ut genom högtalarna! 
Raketosten med tillhörande snöre som man "skar" av lämpliga skivor med, samtidigt som man tryckte upp osten underifrån.
Den smakade gott tyckte jag.

Raggarna var populära med sina "Amerikanare" och det var "Skinnpaj" som gällde!


Ingemar "Ingo" Johansson blev världsmästare när han slog Floyd Patterson i Madison Square Garden.


Zeb Mac Cayhan spelade i en populär cowboyfilm, som hette "Gunsmoke!"

Husmorsgympa var det som gällde för "damerna!"

Meccano som var den tidens "Lego."


Att gå på "kondis" var mycket populärt!




Korv med bröd och mos åt man ofta, särskilt efter ett biobesök som ibland blev två på en kväll. 
Först  19 00 och sedan 21 00.
Det kostade 2,20, eller 1,55 om man ville sitta på"bus", vilket innebar de fem första bänkarna.


Femton år måste man vara, annars var det matiné på lördag eller söndag som gällde, som då kostade 60öre. 


Det var väl vad jag hade i "veckopeng" ungefär. 


Hade man inte "skött sig", så frös "veckopengen" inne och det var bara att vänta till nästa vecka. 
Charlton Heston, i filmen Ben Hur, som var spännande och storslagen.




John Wayne med sin släpiga och "nonsiga" gång
 Ken Maynard med sin häst Silver.












Här har jag lyckats hitta en del av de filmer som jag gillade.



Glass blev det i mängder.
 Vespan som urspringligen kom från Italien blev populär.
 Hemmets  Veckotidning med bl a Ingrid Bergman var det so "damerna" läste.
 Den tidens mode med flickor och "Amerikanare!"
Gunder Hägg som var världsmästare på de flesta långdistanserna, blev diskad för att ha tagit emot pengar tillsammans med Arne Andersson , den ständiga tvåan. 
Det fanns dock inte så mycket konkurrens efter kriget heller.


Filmen. Härifrån till Evigheten, var en mycket spännande, och bra film på alla sätt!
Burt Lancaster, Montgomery Clift, Donna Reed, Deborah Kerr, Frank Sinatra,  i tidernas film: " Härifrån till Evigheten!"


Frank Sinatra, som även blev anklagad att vara kommunist  efter kriget. Han var även en mycket bra skådespelare, utöver sin  fantastiska sångarkarriär.
 "Grenoli" med Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nils Liedholm som då spelade för AC Milan.
 Marlon Brando och James Mason  tillsammans med Deborah Kerr tillhörde favoritern.
Kalle Anka var poppis! Både som serietidning och i filmer från Walt Disney, som även gjorde andra enormt bra tecknade och populära filmer.
 Kilroy var även en populär seriehjälte.
Då fick man bära kniv! 
 Joe Wallcot och Olle Tandberg var i farten!
Prins Valiant var en av mina favoriter. Han slogs med det sjungande svärdet och tillhörde  Riddarna kring Kung Arthurs hov som fanns i Camelot. Mycket bra tecknat av Harold Foster!






Tarzan med Jane och apan Cheeta tillhörde mina favoriter.






Fantomen var en annan favorit, tillsammans med Stålmannen som kom från planeten Krypton.
 Frukostklubbem var ett kärt radioprogram som leddes av omåttligt populäre Sigge Fürst.
Sitting Bull hade det besvärligt när de "vita" tog över hans land.




 Hästskjutsar kom lite då och då från landet.
 Så såg det ut på ett fik på den tiden .
 Liknande radio som hette Grundig hade jag. Även en radiogrammofon som jag köpt hos Runes Radio och TV affär detta på avbetalning, som nästan aldrig tog slut.


Även en kostym blev köpt på avbetalning hos Frideborgs. Jag lånade då av min chef Stig Beremark på Facit, som jag betalade av med 25.-/månad, det  tog nog minst ett halvt år, innan den var helt min. Men jag kunde "pruta" en del, eftersom jag köpte den kontant i affären, så det blev en bra affär ändå. Stig tog ingen ränta, så han var hygglig. Men då var jag 19 år 1956. 


Stig hade även en "motbok" , detta för att få köpa alkohol på systembolaget. Det var en viss ranson man hade möjlighet att köpa ut per månad. Det hände att jag fick ta del av detta någon gång.
 Så såg loken ut som plogade spåren.
 Sofia Loren var en mycket attraktiv skådespelerska.
 Så såg den tidens TV ut med de program som då var populära.
 Flygande "Tunnan" fanns på 50-talet.
 Macken!
 Arne Sucksdorff´s populära film.
 Reseradion var poppis!
 Puch moped var den som var populärast.
Mycket bra och fortfarande populär trädgårdsmöbel. 
 Det tiden avancerade pinuppor.
 Mera pinuppor!
 Så annonserade det.

Jitterbug på "Nalen" i Stockholm, Eva Ekberg i Fontana di Trevi i Rom, TV tittande tillsammans, då inte vem som helst hade tillgång till en TV. Elvis. 






Detta är vad jag kommer ihåg just nu. 
Mer kommer när mitt "minne" hittar mer som kan vara av intresse!
Så till dess, ha dé

Urban