lördag 18 februari 2012

Triumph TR 6 Båstad Classic Car show 11 juli 1992,mm.

A "Boys" dream come true!


Min båda "pärlor", SAAB Turbo AERO, samt Triumph TR 6.





Triumph TR 6  1972.


"GULDKLIMPEN!"



 Ann-Marie med röd matchande motorhuva........
Dubbla förgasare.....


 Först i raden.....

 Hustru Ann-Marie framför en raritet....


 Här står jag och beundrar en gammal fin GM!

 Nyputsad motor....

Torsten Pellvik,Christian Pellvik, Gerd Pellvik, samt hustru Ann-Marie. Vi hälsade på gamla Falköpingsbor, som då tillbringade sina somrar i Torekov.


Bilutställning i Falköping "Plantis!" 1992.


 Min Triumph TR 6, samt en Jaguar E-Type....
Ann-Marie kollar läget....
Här kommer ägaren till "Jaggan", Jan Sandell gående........en annan Falköpingsbo, som är son till Alf Sandell och hade en morfar, Uno Sandell.


Lite bilder och historik........







 Min SAAB TURBO AERO i bakgrunden......




 Utanför vår affär i Falköping.......






Några svart-vita bilder, en del tävlingar och intervjuer........



 Utanför Torpet Brattelid vid Berga i närheten av golfbanan.......

 Vid Ållebergskällan.........
 På väg från Saleby bakom Ålleberg....
 Vid foten av Ålleberg nära Saleby....
 Utsikten från Ålleberg mot Tidaholmshållet.......
Lite tävling, men vi vann inte.......


En liten historia om hur denna bil blev min........




Året  var 1991 när jag började leta efter en sportbil. Det skulle vara en Jaguar E-type, alternativt Triumph TR 6. Efter några resor lite här och där i Sverige tillsammans med min gode vän Jonny Henningsson, så hittade jag ett par killar i Skövde, som hette, Jan Östlund och Christer Thorin. De höll på med att importera en Triumph TR 6 från USA. 


Detta resulterade i att jag kom överens med dem att köpa bilen, när vi hade "plockat ihop" den, tillsammans. Vi importerade nu denna bil och började fixa till den.


Den fick registreringsnummer: PAT 403. Som sedermera blev "GULD." Vart denna bil finns nu, vet jag tyvärr inte.


När den anlände, började arbetet, som tog några månader.......


Reparationer: Ram, innerskärmar, batterihylla, bakskärmar, v. framskärm, golv i framkant, cab-ställning, ljusomkopplare, tank, grill, torkarmotor, omfanering av instrumentbräda. Ca 25 timmars arbete.


Justeringar: Förgasare, ventiler, tändning, koppling, framvagnsinställning, bakvagnsinställning, skala på hastighetsmätare, hjullager fram/bak, bromsar, balansering av hjul. Ca 11 timmar.....


Nya Delar/ priser: Frontplåt, 2 500.- framstötfångare, 2 000.-  nedre skena till grill, 300.- frontspoiler, 500.- strålkastarinsatser, strålkastarsarger, 1 200.- justerskruvar, sidomarkeringsljus, 400.- h.framskärm, 2 000.- signalhorn, 300.-, vindledarpanel och ljusrelä, 200.- bussningar i gasreglage, 50.-,  till vindrutetorkare, ,gummilist för vindruta, gummigenomföring i vindrutetorkare, 1 500.-, spolarmunstycke, torkarblad,kontakt i vindrutetorkare, 400.-, huvlås, 600.-, gummistyrningar i motorhuv, 180.-, emblem på framskärmar, 100.- , ytter -och innertrösklar, 1 500.-, kardantunnel, skyddsplåtar i framskärmar, 4 000.-, mattsats, klädsel i stolar, 3 000.-  dörrsidor, 1 000,. inre sidor bak, 1 500.-, pedalgummi, 100.-, stoppning över och under instrumentbräda, 200.-, solskyddsinsats, 650.-, dörrspeglar, 500,.,skrap-och filtlister, 200.-, styrning för sidorutor, dörrstoppar, dörrkontakter i innerbelysning, gummiskydd för dörrstoppar, dörrlås v. sida, klips till dörrar, dörrhantag inre, 2 500.- gummilister till cab -och skenor, dörrlist A-stolpe, tröskel, G-stolpe, 600.-, bakplåt, 400.-, emblem bakplåt, 60.-, innerbelysning i bagageutrymme, 200.-, gummilist till baklucka samt prydnadslister till bakskskärmar, 200.-, stötdämpare bak, 1000.-koppling samt urtrampningslager, 1 000.-, repsats bakre hjulcylinder,huvudcylinder, p-ändsr, styrleder, övre spindelleder, nedre bärarmsbussningar, 2 000.-, fästen för kuggstång, 100.-., kylarrör, samt kylarslangar, 400.-, fläktrem, 50.-, tändstift, 200.-, brytarkontakt,150.-, innerbelysning, 200.-, oljefilter, 50.-, riktningsvisarkontakt, 50.- packbox bakaxelväxel, 50.-, nya däck, 2000.-, gummidamasker kuggstång, gummidamasker drivaxlar, 200.- 


Detta blir ca 40 000.- sedan tillkom: 10 000.- för lackering, samt ca 1 000.- för underredsbehandling och besiktningskostnader.


Material: plåt, svetstråd, tenn, plaster, slipmaterial, primer, grundfärg, sprutspackel, ytlacker, omkromning, kromatering, tätningssmassa.


P U H !


Det var mycket svårt, besvärligt, spännande -och intressant. Vi hittade delarna  i England -och lite överallt......




Det är klart att vi skulle ha röda motorhuvor som matchade....
Vi hade var sina fina röda huvor Ann-Marie och jag


Jag fick det till ca 105 000.- inklusive arbetskostnader. Nu var det även mina arbetskostnader och de kan jag väl räkna bort som "intresse!"


Nu skulle denna bil VETERANBILSFÖRSÄKRAS!


Representanter från WASA kom hem till mig och besiktigade bilen.    
Den fick mycket fina vitsord....
Som: " Det marknadsvärde vi åsatt er bil är gjord med bakgrund av det utomordentliga  skicket, dock kan vi ej idag medge ett högre värde pga rådande marknadsbild, men detta kan ju ändras framöver."
Dock vill jag poängtera att Er bil erhållit det, "absolut högsta marknadsvärde vi åsatt någon TR 6!"




Femmor i alla kolumner!


Det var i alla fall en "pojkdröm", som gick i uppfyllelse!


Det har blivit några fler leksaker.........


Porsche 928 turbo, som talar för sig själv....





 Hela åtta cylindrar......gött!


 Det är nästan så att asfalten krullar när jag "burnar!"





Skaplig "ända!"




Ford.
Nästa bil blev en Ford Mercury Monarch GIA 1976, som Ingvar Grahn och jag hämtade i Tibro i en lada.. Den hade bara "gått" 6 000mil....!





 Vacker "Amerikanare!"













MB.
Mercedes vill väl alla ha.... Det blev en MB500SEC, glidare..











Motorn hördes aldrig!.... Nu hör ju jag lite dåligt, men i alla fall....


SAAB. 1984.
Jonny Henningsson, som då sålde SAAB, tyckte att jag skulle hänga med till Göteborg och titta på när de presenterade nya SAAB 9000, med "Lill-Bab´s" mm.mm.. 1984....


Lill-Babs och jag kramades, jag fick även en ros, med en liten hälsning... Sedan blev det en SAAB 9000, den "första i Sverige!"





Min hustru Ann-Marie och jag testade den en gång på autoban i Tyskland. Jag passerade en MB, samt en Audi, som då undrade vad det var för en bil som kom farande... Det tog upp jakten och så blev det en liten tävling.... MB´n lämnade vi vid ca 190 och Audi´n vid ca 210, när jag var uppe i ca 230, tyckte Ann-Marie att: NU FÅR DET VARA NOG! 
Jag saktade då in farten och då kom MB´n samt Audi´n i kapp igen. 
Jag blev då "harangerad" med tummen upp från båda! Häftigt!





Då blev en av mina bästa vänner, Lars Brodin, ägare av min SAAB TURBO  Aero!




En sväng med Ann-Marie på Jyllands långa beach.......


 Många som har sett denna bak........


Tjänstebilen, ROYAL GULD&SILVER, "GULD" , Volvo 740GLT.....



Mina "leksaker!"....






Det var då, när "livet lekte!"