tisdag 19 februari 2013

Marknadsföring för detaljister.
Falköping 2013-02-19

Gågatan i Skövde

Marknaden: "På förhand till ort och tid angivet tillfälle, där säljare och köpare av varor kunna sammanträffa!" (Nordisk familjebok 1930)

Marknadsföringens roll är i första hand att säkra avsättningen och tjäna pengar!

Idag är det i högsta grad köparens marknad som är förhärskande. Det är företag som bäst lyckas att anpassa varor och tjänster till efterfrågan, som bäst behärskar konsten  att sälja och klara sig i den allt hårdare konkurrensen. Därför är arbetstrygghet och fortsatt välståndsutveckling i allt högre grad beroende av aktiv och skicklig marknadsföring.

Under pressande konjunkturer är det företag med väl utvecklade marknadsföringsfunktioner som leder utvecklingen.

Jag tänker nu dela med mig av den erfarenhet jag fått genom att bedriva både grossistverksamhet, agenturverksamhet och detaljistverksamhet genom mina fd., tre butiker.

Börja alltid med att göra en "marknadsundersökning" i din bransch, för att se vilka konkurrenter du kommer att möta och hur stor din marknad är där du tänker verka/finnas. Vilka marknadsandelar du tror dig nå mm...

Se till att du har tillräckligt med kapital för att genomföra den marknadsplan som erfordras för att du skall lyckas.Du bör ha kapital som räcker minst tre år!

Gör nu upp en budget som innehåller det du kommer fram till och testa den gärna med banker, jurister, branschfolk, så att du känner dig tryggare.

Jag tänker inte lägga mig i hur ni ordar kapital med borgenärer etc, utan jag tänker ge er lite ideer om hur man når sina konsumenter/kunder på ett bra sätt.

Börjar nu med att förmedla lite ideer och förslag till detalistverksamheten!


 Det är viktigt att göra en annons som syns och "går fram!"

Snyggt uppslällda erbjudande!

Tala gärna om när du har något att fira! Lokalpressen tar gärna in detta!

Bra gensvar på denna uppmärksamhet.

I guldsmedsbranschen, erbjöd jag även konsumenterna att värdera sina smycken och sitt silver gratis under ett par månader, gissa om detta föll i god jord?

Nu (2013)är det ju populärt att köpa in kundernas guldsmycken , eftersom guldet "står högt! På "min tid" 1979-1980 steg guldet från 24 000.-/kg till 117 000.-  och silvret steg från 600.-/kg till 6 700.- /kg!!!! Detta berodde då på att några bröder Hunt, från Texas "spekulerade", då var det också en "guldrusch ", som gjorde att det såldes en hel del som smältes ned.

Försök att förmedla det du kan och behärskar i din bransch, det ger alltid uppmärksamhet och bidrar till att ge dig och ditt företag utökat förtroende.

Deltag i konsumentmässor som är "imageskapande" och profilhöjande.

Det skadar aldrig att synas med "vanliga" bilar.
Var inte rädd att ta på dig svåra jobb! Det höjer alltid imagen!

En annons som verkligen gav gensvar!
 
Tänk nu på att göra upp en befattningsbeskrivning och ansvarsområde för dig och dina medarbetare/anställda. Detta  är mycker viktigt!
 
Givetvis skall du lägga upp ditt lager på data så att du vet exakt vad som säljs och när, så att du får en bra statistik för din inköp.
Ha gärna visningar som höjer din status! 
Delegera så mycket du kan och låt dina anställda "rotera" i företaget så att "alla kan allt", bra när någon är borta/sjuk.
Butiken i Falköping
Skylta om ofta i butiken och i dina skyltfönster med få varor!
 
Skaffa "ensamrätter" från grossiternas och leverantörenas varor om det är möjligt!
Sälj "märkesvaror!" I guldsmedsbraschen var det: Lapponia, Engelbert, Strömdahls, Kalevala Koru, mm som såldes.
Numera är det väl mest bijouterier som säljs med varunamn som :Catwalk, Schabo, Ti Senta, mm...
Vår första lilla butik.
 
Fall inte för frestelsen att visa allt du har med en gång !
 
Inredning i Falköpingsbutiken.
Gör öar och pyramider som drar till sig ögat!
Skaffa gärna "kommissionvaror" från leverantörer, de har även lageröverskott som de gärna vill bli av med för att göra plats för nya varor.
Även konkursutförsäljningar från olycksdrabbade företag ger ofta bra klirr i kassan och nya kunder .
Per Dåvik i samspråk med Anders Lundberg i Skövde.
Se till att städa och håll rent, tvätta skyltfönster, byt ut och måla om det som inte är fräscht!
Butiken i Skövde
Käfta aldrig emot en missnöjd kund, se istället till att hon/han blir mer än nöjd, när hon lämnar butiken! En reklammation är nästan det bästa man kan råka ut för, om man nu ger kunden "rätt" oavsett "tveksamheter",detta brukar ge fler kunder och betalar sig för det mesta!
Tack för mig och LYCKA TILL!