måndag 5 januari 2015

Falköpings Stadsvapen och varumärke

Varumärket Falköpings kommun.









Falköping byggde varumärket självPublicerad 2013-03-14, 10:14

KOMMUN 91. Med landsbygden i centrum och en internationell filosofi i ryggen försöker den stolta kommunen Falköping bygga sig en identitet.
Alla kommuner vill gärna framställa sig som lite annorlunda, lite avvikande och utstickande. Falköping skiljer sig inte här. Unikt är dock att kommunen i ett avseende faktiskt är – just unik. Sedan fem år tillbaka har Falköping, som enda kommunen i Sverige, ingått i det internationella nätverket Cittaslow. Konceptet grundades av fyra kommuner i Italien i slutet av förra millenniet och går i korthet ut på att lämna det moderna livets stress och jäkt bakom sig och istället röra sig mot att bli en mer ”långsam” och hållbar stad som främjar det lokala.
För Falköping har det bland annat handlat om att utveckla sitt biogassystem, anlägga gröna stadsmiljöer och utbilda skolelever i näringslära. Det har även handlat om att lyfta fram landsbygden och det närproducerade.
– Landsbygden är en av våra profilfrågor. Mer än hälften av våra 32 000 invånare bor på landsbygden. Vi jobbar mycket med landsbygdsutveckling, lokal mat och närproducerat, säger Falköpings kommuns informationschef Conny Svensson.
Till exempel har Falköping, till skillnad från många andra kommuner, byggt om de kommunala köken till tillagningskök, där maten istället för att bara värmas, lagas snarare från grunden, fortsätter han. Men Cittaslow-konceptet är bara en del av Falköpings större varumärkesprojekt, som pågått sedan tio år. Där har Conny Svensson och hans två medarbetare på informationsavdelningen utan extern hjälp tagit fram fyra kärnvärden som de anser fångar Falköpings anda. Förutom matkulturen ska varumärket framhäva Falköpings kulturella arv, med kommunens stora samling av storstensgravar, de goda kommunikationerna och det vackra landskapet.
– Vi använder oss hela tiden av våra fyra kärnvärden i kommunikationen och försöker bygga någon sorts identitet och stolthet runt bygden. Vi vill vara lite annorlunda och lyfta fram det positiva i att bo i en lite mindre kommun, säger Conny Svensson.
Att bygga en identitet kräver dock mer än att bara skicka ut några pressmeddelanden och trycka lite broschyrer. Conny Svensson säger att de just nu försöker samla det lokala näringslivet och få dem att omfamna samma värdegrund. Kommunen förankrar också varumärket internt genom att ett par gånger per år berätta om kärnvärdena och om det som är typiskt Falköping för de nyanställda.
– Det är ett ständigt arbete att förankra varumärket. Där försöker vi skapa ännu bättre rutiner. Alla nyinflyttade till Falköping får ett inflyttningskitt. Det vill vi utsträcka också till alla nyanställda så de får samma information, säger han.
Förutom det strategiska arbetet har den lilla informationsavdelningen också ansvar för det operativa kommunikationsarbetet. Där handlar det i vanlig ordning om att få ut ett budskap via pressmeddelanden och den egna sajten. Falköping är också aktiva i de sociala kanalerna, som Facebook, Youtube och Twitter.

Ardalan Samimi
Case

https://m.facebook.com/groups/1589586897849122?view=permalink&id=1839030866238056
(Tre torn med tre "fönster i vardera tornet!")

Det är Ida Helander (på bilden) som står framför vårt stadsvapen på rådhuset,hon var strateg för hållbar utveckling på Falköpings kommun, arbetade  för att Falköpings kommun skulle bli ett hållbart samhälle med ett uthålligt och robust energisystem.

Falköpings Stadsvapen.
Blasonering: I fält av silver tre röda torn med spetsig huv, bjälkvis ordnade.

Förebilden till vapnet är ett sigill från 1400-talet. Det skapades av dåvarande Riksheraldikerämbetet och kunde fastställas av Kungl Maj:t år 1940. Vapnet registrerades i PRV för vår nya kommunen år 1978.

Falköpings stadsvapen
Trots efterforskningar av heraldikern Tor Flensmarck I januari 2004 är osäkerheten om hur stadsvapnets tre torn ska tolkas. Det finns minst fem olika tolkningar. Av dessa kan ingen säker slutsats dras utom möjligen att tornen symboliserar en stadsport. Det finns alltså ingen entydig historia att berätta om vårt stadsvapen.
Det är viktigt att påpeka att Falköpings kommuns officiella stadsvapen kommer att bevaras. Logotypen tillsammans med stadsvapnet är kommunens två officiella symboler.
Användningsområden för stadsvapnet kan exempelvis vara vid brevkontakter med våra vänorter och vid internationella kontakter, bordsstandar och den officiella flaggan etc.
Den nya logotypen ska användas på brevpapper, visitkort, annonser etc. Flaggor.

Vill ni förkovra er? 
Klicka då på,bifogad länk!
Så finns det 71 sidor att läsa om detta.
En studie om varumärkesbyggande inom Falköpings kommun.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:4420/FULLTEXT01.pdf