torsdag 9 februari 2017

Urbans 80 åriga EGO-vers 2017-04-27.


Ego-vers av den 80-årige Urban Lundberg (2017-04-27) Falköping.

















Om en liten stund mina kära vänner

Ni mig lite bättre känner

Den 27/4 1937 föddes jag i Falköpings stad
Men mycket humor för att göra var människa glad




















Dan "Macka" Larsson., Karl-Erik " Amris" Eriksson och jag,
utanför Dotorpsgatan 56c, på 1950-talet en fin och solig dag.
















Mina barndomsvänner..tyvärr finns inte Lasse längre hos oss.
Vi saknar honom mycket förstås.

Indianer och vita i Plantis och på Mösseberg jag lekte och var nog ganska så snäll,
med "Macka", "Amris", "Fisken" "Kalle-Kyl", Lasse Jacob  och Jönell,
var jag ute med nästan vareviga kväll.





















Jag gjorde även några räder,
bland flickorna i Västergötlands städer.

















Med IFK´s juniorlag som seriesegrade år 1955,
som vänsterhalvback jag då spelade med dem.

 





















Justerar en Facit ESA-0 hos Åtvidabergs Verkstad 1950-talet, på ett litet kick.
Efter realskolan till  Åtvidabergs jag gick,
som kontorsmaskinsmekaniker jag där utbildning fick.
Där arbetade jag sju år i ett kör,
läste på Hermods och NKI för att få bättre behör.




















Med IFK och frisksportarklubben Falken,jag sysslade
och som vice patrulledare i scoutklubben jag även pysslade
















En Ariel 500cc med blandat material "Macka" och jag byggde själva,
poliserna Karlsson och Sidevall sade:"Den får ni nog sälja!"
Eftersom vi inte var fyllda 18 år.
Och då man inte tung motorcykel köra får.













På P4 i Skövde jag blev korpral-militär,
kvitterade ut en "Centurion" ,det var väl si-så-där.




















1959 jag träffade min nuvarande vackra flamma.
Hon gör det bästa av det mesta och vi tycker ganska samma,
men inte när hon säger:"Nu- med detsamma!





















Vi gifte oss i Luttra kyrka 1960 på våren minsann
Då jag min älskade Ann-Marie vann





Till Jönköping kom vi hösten 1963
en tid i Norge och Holland hann jag vara i mé.






Med husvagn vi kuskade runt lite överallt,
många norska älvar vi besökte och ibland var det ganska så kallt.







Sommaren 1968 började jag på DATASAAB  Linköping
upplevde många intressanta och trevliga ting.
Jobbade med projektering,planering,marknadsföring,PR,Reklam och koordinering






För företaget Mohawk Data Science i Zurich och Köln som produktchef,
jag hade Skandinavienagenturen.
Det var en helt fantastisk tid,då var det inte många som lade på luren.

Även en firma som hette WORDS jag hade, 
svenska och engelska jag då översatte och några gladde.






För finansministrarna,Gunnar Sträng,Myrwold och Baumsgaard,samt Per Skugghall,Gunnar Lindström,
Viggo Wentzel, Curt Mileikovsky och andra prominenta personer,
jag informerat om Sparbankernas integrerade betalningssystem on line (SIBOL)
och nordiska terminalprojektet för många miljoner.




I staden Wien jag informerat om våra Sparbanksterminaler.
Vi var först i världen med dessa intressanta betalningsplaner.



I Ljungsbro invid Göta Kanal vi bodde.
I November 1971 fick grabbarna en syster som heter Jenny,det var väl ingen som trodde.



På Heda ridklubb en häst sm hette Rival jag red,
efter tio lektioner det i ändan sved.

Tennis vi även började spela på denna ort,
för sonen Anders,som vunnit SM går det numer som smort-.

Vi erbjöds att spela för Dunlop minsann.
Nu är det längesedan jag över grabbarna vann.
Men tillsammans vi far/son i Linköping vi dock hann





















Odd-Fellow,Lions och JC även efter mig sänt,
i Lions och JC blev jag vald till President.






Till Gylling i Oskarshamn kom jag hösten 1974,
sålde mönsterkort och multlayer,men de var ganska så dyra.
Fyra år jag gav dem.
Höjde omsättningen från 13miljoner till 25.



Hälsade på hos Underwrites Laboratories (UL-märkt) på Long Ireland utanför N.Y,
som kontrollerar och godkänner innehåll och halten.
Nästan samma som de gör i Borås (S-Märkt) på dem svenska Provningsanstalten.





Jag besökte även Heidelberg,
för att på min tyska sätta lite bättre färg.




När tennisfamiljen kom till Oskarshamn,
bemöttes vi med en riktigt stor famn.
Vi åkte båt, fiskade,byggde tennishall och hade det allmänt bra vid ostkustens stränder.
Blev även invald i Rotary,som tog mig väl omhänder






Ute i Europa och Fjärran Östern,
har jag även höjt den västgötska rösten.






Med Holmströms flyg jag for till många ställen.
Ofta kom jag hem mycket sent på kvällen.


Genom åren har det varit många turer,
med olika agenturer.
Jag har haft med skandinaver,tyskar-österrikare-spanjorer-amerikaner-taiwaner och japaner,
som bidragit med intressanta marknadsplaner.



Flugit över Nordpolen och vid den vilande vulkanen Fuji som är 3 776 meter över havet i sin dimma.
Det är knappt att man från flygplanet den kan förnimma.



Umgåtts med kamrater från Taiwans huvudstad Taipei,
här på en liten "flagg-galej" och annat lite annorlunda "ståhej!"


Hos Swedish American Chamber of Commerce i US-Trade Center,som nu är borta,
har jag varit med ett ben.
Ätit kräftor från Chicago med bl.a. Percy Barnevik,Ulf af Trolle och Arne Thorén..





Med tjecker och slovaker jag gjort affärer med sedan trettio år tillbaka.
Fått en inblick i vad den tappre soldaten Svejk och hans vänner genom kommunismen fått försaka.
.









I oktober 1978 kallade Ekström & Blohm mig till Falköping hem igen.
Faktisk ganska trevligt att få träffa mången kär vän.
Där sålde jag guld,silver och ädla stenar som grossist,
med hopp om att för företaget på grönare kvist.

I Antwerpen och Tyskland jag även utbildning fick.
Vilken gav mig en extra kick.

I 9 månader jag pendlade mellan Falköping och Oskarshamn.
I Juli 1979 var alla åter i min famn.





I guldsmedsbranschen hade jag turen att vinna några priser,uppsatta av "De Beers" i London.
Det var för manschettknappar,ring och ett hänge,
trots att jag inte varit i branschen så länge.





Prinsessan Lilian och Carl Bildt jag förärat ädla ting,
från guldsmedsstaden Falköping.







För fin PR åt Sverige för Sveriges Ambassader ute i världen,blev jag konungen harangerad.
Hela familjen till New Sweden -88 i Blå hallen blivit inviterad.






Till Volos i Grekland blev jag inbjuden med andra européer att hålla föredrag.
Detta då jag representerade Sveriges övriga guldsmedsföretag.






Min hustru Ann-Marie och jag har haft butiker i Falköping och Skövde,samt några agenturer
i guldsmedsbranschen som förbättrade "ruljansen!"




















I Falköpings näringsliv var det medlemmarnas mening,
att jag blev vald till ordförande i deras Fabrikant-och Företagarförening.
I Centrumgruppen,Köpmannaföreningen och Näringslivskommittén,
har jag även haft ett ben.



I Civilförsvaret jag utbildning till stabschef i Falköping fick,
det var ingen bra idé, eftersom i stort sett allt jag lärt,ändrades på ett litet kick.






Bilar har alltid varit ett stort intresse,
att få meka och leka med dem,då var jag i mitt esse.


Båtar och havet har även varit min passion.
I Falköping får man dock en annan motion.

Motorsport,segling,knyta flugor,fiska,tennis,bowling och golf har jag hunnit pröva på.
I golf har jag som bäst hcp 7 lyckats nå.




Rita, måla, illustrera och berätta, med penslar och penna har jag alltid gillat/tyckt.
Foldrar,broschyrer,tavlor och kompendium har blivit både sålt och tryckt.


Våra barnbarn,Martin och Johanna, samt deras mamma Caroline alltid mot mig ler.
Skönt att ha dem nu när barnen flyttat ut och min mamma och pappa inte finns mer.


Dottern Jenny bor i Norrland en bit ovanför Höga Kusten,
sköter bl.a. hemmet med sin Patrik och barnen,Isla, Thurs, Alex och Alv och står i.
Talar nu knappast längre med den västgötska rösten.
Den tiden är nog snart förbi.



Sonen Per jobbar på Fortinet och har spännande visioner.
Säljer för det mesta bäst i Sverige data för många miljoner.
Gillar även tennis/fotboll,bygger tennisbanor och ger många lektioner.



Sonen Anders jobbade ett tag i guldsmedstraditionen.
sålde guld och silver till hela nationen.
Nu är han tennistränare och flyttat från stán.
Lever i Boston USA,gift med Meijun och bor där med hennes barn.
Numera är det tennis för hela slanten,
där på andra sidan Atlanten.



Golfklubben bad mig snällt.
Därför jag hjälpt dem ideellt.




Även idrottsmuseet (FIHS) jag hjälp med webb och hemsidor minsann.
Det mesta är nu digitaliserat och finns att skåda för de som vill och kan.



Jag känner mig ganska så hemma i min födelsestad.
Efter min 80-åriga bravad.
Jag har haft stor tur med mitt liv.
Med en helt underbar familj utan större kiv.

Som alla varit friska och krya.
Vad mer kan man önska när jag nu sitter i  min lya.

Det är kul med Facebook och Twitter.
Jag ibland med min blogg, " Värt att Veta" under vintern jag sitter.
När jag knappt något annat gitter.

Jag blev ombedd av Zeta-reklam att hjälpa till med infotavlorna på stán
Detta resulterade i några månader på biblioteket och Falb.museum för att med vår historia bli van.
Många texter och bilder finns nu att beskåda.
På vår FB-sid:"Vi som kom ihåg hur Falköping såg ut förr, kom med och minns,
där även många andra med sina minnen och bilder fått råda.






Numera är jag en glad pensionär.
Spelar lite golf med mina vänner både här och där.


Så skål och TACK för alla härliga år,
hoppas kroppen ännu ett tag består.

Mina rättesnören:
"Har man inget gott att säga om någon kan man lika gärna vara tyst."

"Hålla sig till sanningen så slipper man komma ihåg vad man sagt."

"Det är handlingen som räknas."

"Livet är inte de dagar som gått,utan de dagar man minns."

"Det bästa med framtiden är att den kommer en dag i sänder."




Lite ”Försök” Filosofi.

Försök synliggöra det som är viktigast när man prioriterar.
Försök skapa en upplevelse av det man gör.
Försök ställa Fokus och agera på detta.
Försök skapa tillit till varandra.
Försök skapa trivsel och meningsfullhet i det man gör.